CONCEPT
El proceso de calentamiento de un bailarín es laborioso. El cuerpo requiere un cuidado preciso: extremidades, torso, manos y pies necesitan atención específica, estiramientos y movimientos concretos para prepararse para la tarea que tiene por delante. Y tras años de agotadores entrenamientos y actuaciones llenas de adrenalina, cuando el cuerpo del bailarín logra convertirse en ese instrumento afinado para expresar todo tipo de emociones, un vehículo para contar historias o para crear una arquitectura de líneas en movimiento sobre el espacio vacío de un escenario tenuemente iluminado, finalmente empieza a responder.
Si pensamos en los primeros ritos tribales de la historia de la humanidad, ¿qué creemos que surgió primero?: ¿La danza o la música?. A partir de esta cuestión surge “Cracks”, una pieza que pretende poner en duda, con cierto sarcasmo, el origen de la relación entre la danza y la música. La película presenta un ritual, a modo de acción cotidiana, en el cual el movimiento del cuerpo depende de un ritmo que lo estimula. Pero al mismo tiempo, esa música nunca podrá existir sin la danza que la genera.
¿Qué fue primero, la gallina o el huevo?

A dancer’s process for warming up is labor intensive. The body requires precise care, with limbs and torso, hands and feet all needing specific attention and specific stretches and movement so that it can ready itself for the task ahead. And after years of grueling workouts and adrenaline filled performances when a dancer’s body succeeds in becoming that finely tuned instrument for expression of emotion and drama, a vehicle for story or for creating an architecture of moving lines on the blank space of a dimly lit stage, it finally begins to talk back.
f we think about the first tribal rituals in the history of humanity, what do we believe came first: dance or music? From this question arises Cracks, a piece that aims to question, with a touch of sarcasm, the origin of the relationship between dance and music. The film presents a ritual, as a daily action, in which the movement of the body depends on a rhythm that stimulates it, but at the same time, that music could never exist without the dance that generates it. What came first, the chicken or the egg?

What came first, the chicken or the egg?.
"When I first saw this short, I cringed at the sound, but in continued viewing it stands out as a very successful, smart, and beautifully shot vignette.  At a mere five minutes long, it’s worth a try… Enjoy."

Sarah Elgart
(L.A. Cultural Daily) 


AWARDS
First Runner Up. Jumping Frames Dance Video Competition. Hong Kong.
Best Film. OXIDO Screendance Festival. Madrid, Spain.
Best Film. ORK KOTA Dance Film Festival. Budapest, Hungary.
Best Choreography. InShadow Festival. Lisbon, Portugal.
SIES Special Award. BANG Videoart Festival. Barcelona, Spain.
Best Creative Film. 60SIFF. Islamabad, Pakistan.
Best National Film. FIVER International Dance Film Festival. La Rioja, Spain.
Premio Canal+  de Videocreación. La Fresh Gallery, Madrid. Spain.
Best Dance Video. Riurau Film Festival. Alicante, Spain.
Mención de Honor. 8º VIDEOMOVIMIENTO. Colombia.
Tercer Premio. IMARP. Sao Paulo, Brazil.

You may also like

Back to Top